100 minner fra barndommen

1. Hinketakka! Husker dere den? Den greia som man brukte når man hoppet paradis… var laget av lær tipper jeg. Fantes i rød, blå og svart. Vi brukte ikke sten til å hinke med som mange andre. Tror dette er et Nedre Eiker-fenomen kanskje. Jeg klarer ikke å finne et eneste bilde av dette..arg!

2. Vi sendte flaskepost – og trodde den skulle nå verden rundt.

3. Hoppe strikk – husker jeg kunne hoppe over på HALSEN.. tenk at man har vært så spretten! Kanskje man skulle begynne med det igjen. Noen som blir med?? Det var forresten viktig å ha den kuleste hoppestrikken.

4. Kappe land. Å det var morro! Man laget en runding og delte i så mange deltagere man var, valgte vært sitt land, og kastet kniv i de andres land, og streket og vant landområder.

5. Høl i hatten! Man kastet en ball laaaangt, og man skulle annen hver gang løpe etter ballen, og den som ikke løp bestemte aktivitetene de andre skulle gjøre på veien tilbake til «stå», og man skulle kaste ballen i hølet til den som stod der ( de laget et høl med armene ).

Se bildet i full størrelse

5. Vi slipte stener på barneskolen. Vi fant vanlige stener, og sto ved en vegg med en planke på. Så spyttet vi der og slipte stenen lenge i det.. vi brukte også vann fra kranen, men det funket best med spytt.. Dette var en aktivitet vi brukte hvert eneste friminutt på.. veldig spesielt!

6. Alle barnebursdagene. Spesielt 2 i klassen min som alltid hadde de morsomste bursdagene i hele verden, Hanna og Anette S.

7.  Piñata – en pappfigur ble fylt med masse godteri av foreldrene. Så skulle man på rundgang slå med en pinne på den, med bind for øynene. Når det til slutt gikk hull på denne papprundingtingen, og alt godteriet falt ut, så skulle man karre til seg alt godteriet man fikk tak i. Her følger et bilde av en litt annerledes piñata:

8. Skolemelk – de små:-) Også de blå kassene vi bar de i. Herlig!

9. Ordensmann-ordningen. Er det fortsatt sånn idag? Husker vi synes det var skikkelig stas å være det, og jeg følte meg veldig viktig og utvalgt:-)

10. «La stå» – viktig å ikke ta det bort, men noen ganger klarte man ikke å styre seg!

11. Bro bro brille, klokka ringer ell`ve. Tror jeg ikke synes det var så morsomt.. men alle skulle leke det. Man ble fanget i den sorte dumme gryta bla bla.

12. Boksen går – jeg hatet å stå.. jeg løp alltid så sakte, så var vanskelig å få fatt i noen:-( Men det var gøy når man fant nye og lure gjemmesteder.

13. Oh ,du som metter liten fugl,
velsign vår mat o´gud .
Amen

Gledens herre vær vår gjest ved vårt bord i dag
Gjør vårt måltid til en fest ,etter ditt behag
Amen

( og den sangen ble det bråk om noen år etterpå, men jeg liker`n for det )

14. Ta den ring og la den vandre – man stod i ring og la ringen i hendene på en av de andre, man skulle gjette hvor ringen var, også fortsatte det videre slik.

15. Kyss, klapp og klem. Tror jeg bare fikk klapp og klem! Husker ikke noe kyss før jeg var 16 jeg.. HRMF.

16. Når vi hadde klassens time, og alle skulle sitte i ring rundt en av elevene ( det gikk på rundgang ), og hver og en skulle si noe positivt om den i midten. Jeg husker ikke så mye, men jeg husker en negativ kommentar jeg fikk.. er det ikke typisk? Egentlig en fin ting det der.

17. Loggbøkene på barneskolen. Herregud, vi var seriøst den værste klassen på barneskolen.. ingen vikarer ville ha oss, klasseforstanderen ble langtidssykemeldt.. så vi måtte ha en fra PP-tjenesten i klassen hver dag i et år tror jeg det var. Og da hadde vi «ansvar for egen læring».. vi skulle egentlig bare gjøre det vi ville. Også skulle vi skrive det i loggbøkene våre.. herlighet.. spilte mye kort det året – 6.klasse var det vel..

18. Når vi plukket ting fra skogen og limte det på en tre/papp-firkant.Blomster, blader, sten, bark, sopp og det man ellers fant. Så sim sala bim var det et kunstverk!

19. Skoleturene. Gledet meg alltid til det. Pakket niste og kakao og var alltid beredt! Mamma smurte alltid egg til meg, snille mammaen. Så spreke man var!

20. Skirennene. Elsket det. Jeg var ganske midt på treet tror jeg. Men alltid gøy med startnummer på ryggen, og man følte man var en riktig sportsutøver.

21. Løpskaruesellen. Jeg var med mamma og løp 2, 4 og 6 km. Dette var et opplegg i Krokstadelva. Mange løp, man tok tiden, og det ble skrevet opp på en liste som hang der. Jeg prøvde alltid å slå Anette fra klassen.. det skjedde aldri.. men jøss så sprek jeg var!

22. Turningen. Jeg gikk på danseturn. Vi turnet hver tirsdag, mamma fulgte oss alltid til og fra turingen. Og vi var på turnstevner hver sommer. Det var livet! Vi var de som ikke var like flinke som RS-jentene ( rytmisk sportsgymnastikk ). Var egentlig alltid misunnelig på de..

 så spreke var vi definitivt ikke! Men morro varrè!

23. Lagde seljefløyter. Spikket og fikk det sånn halvveis til

24. Soppturene. Pappa er soppekspert. Lurer på om jeg husker noe av det fortsatt. Jeg husker i alle fall at kremlesoppen skal smake en slags nøttesmak om den er spiselig. Er den sterk og brenner i munnen, er den giftig.  Se bildet i full størrelse

25. Hardangerviddaturene. Husker mest hengebroene. Jeg var LIVREDD de.. og broren min sto alltid og ristet i broa når han kom over.. slem!! Det var et mareritt og skulle få meg over de broene..se her:

hengebro – 2 (bilde)

26. Å være med noen hjem etter skolen. Leke, spise middag hos de, gjøre lekser sammen. Sove over.

27. Campingturene til Stavern, Bergen. Camping er bare helt herlig for barn. Mange å leke med, fiske med, bade med etc.

28. Finland – husker vi fikk mye kjeft fordi vi skravlet så sykt baki bilen jeg og Nina.. hehe.. og vi spiste oss kvalme på polkagris.. har ikke spist mye av det siden..Bilferier generelt var sommer for meg.

29. Brevvennene. Slik som jeg styrte og pyntet på brevene etc..Jeg hadde maaaange brevvenner. Mye pga…:

30. NEW KIDS ON THE BLOCK.. Herregud, dere aner ikke hvor tøft det er å stå for det der den dag i dag.. de var livet mitt i et par år.. Vi var på konsert, det var gøy. Men vi dro den så langt med plakater, buttons, kjefta på de som ikke likte de, kalte de for «Nonbelievere» da eller.. det er en grunn til at jeg ikke takler boyband.. MEN vi hadde det mye morro. Ble kjent med mange NKOTB`ere.. som vi kalte oss.. *smerten*. Fikk mange brevvenner gjennom denne gruppen.. sjekk gutta a:

Danny var «faven» min, han som er lengst til venstre.. han var jo ikke pen. Jeg tror jeg valgte han fordi jeg synes synd på han..

31. Skolestilene. Jeg elsket og skrive. Jeg synes ikke det var lekser, det var bare morro. Snakk om at jeg nesten gledet meg til norskeksamen på gym.. Kåseri var favoritten. *nerd*

32. Saften som jeg fikk hos farmor og farfar, som de hadde laget selv. Nyyyydelig! Smak av sommer!

33. Å plukke kirsebær og epler hos farmor og farfar. Det var fantastisk. Stod i stigen og kosa meg i mange timer, til jeg ble lei til slutt.

34. Når vi fikk dele en brus på lørdager. Det skulle være heeeelt likt i glassene til meg og broren min. Veldig viktig. Rart å tenke på når man nå kan drikke brus hele dagen om man vil.. ting er så tilgjengelige. Jeg synes det er TRIST!

35. Det samme gjelder lørdagsgodteriet jeg fikk. Som regel var det en lørdagspose med div ting oppi. Det var ikke så mye utvalg som det er nå. Det var lørdagene som var den dagen vi fikk godis. Jeg vil tilbake!

36. Når mamma smurte frokost til meg hver dag før skolen.. så snill! Passet på meg hun!

37. Mine oppgaver hjemme: å vaske opp + og koke poteter. Like kjedelig hver gang, men følte meg også litt ansvarsfull og voksen.

38. Nøkkelen rundt halsen. Jeg var skikkelig nøkkelbarn. Hadde nøkkelen fra jeg var 6 år jeg. Det gikk helt fint, ble folk av  meg også (?).Se bildet i full størrelse

39. Å være med mamma på jobben, som jobbet på kontooooor. VELDIG morro for  meg! Veldig stas og snakke med alle kontordamene:-) Jeg ville også jobbe på kontoooor. Og sånn ble det jo også!

40. Da vi hadde prosjekt på ungdomsskolen, og vi fikk intervjue fanger i fengselet der pappa jobbet. Husker hun ene som vi intervjuet, som var hivsmittet. Spennende. Hun holdt også foredrag på skolen vår. Jeg var jo noe ekstremt opptatt av narkomane da jeg var liten.. har fortsatt en plass i hjertet for de. Merkelig at jeg aldri ble sosionom.

41. Arveklær.. jeg arvet min brors klær.. det var ikke så morro..de gamle Ball-genserne og Poco Loco-klærne og kordfløyelbukser.

42. Selvplukk av jordbær. Jeg og mamma dro på det hver sommer. Vi plukket masse jordbær opp i kurver og fikk noe sånt som 2 kroner for hver kurv vi leverte.. hehe.. og vi kunne spise så mye vi ville. Mamma overspiste alltid og ble dårlig.. jeg klarte å beherske meg faktisk!Jordbær

43. Hauk og due, kanonball, brentball, stiv heks, stafetter ( hata stafetter ) og alle de andre gymlekene.

44. Da mamma lagde «knekk».. det var SÅ godt.  Tror hun bare lagde av det av sukker, sirup og fløte..husker det ble laget i stekepanna og var veldig varmt.

45. Ringe på og løpe avgårde – det gjorde jeg MYE.

46. Skrape med isopor på vinduene til folk, slik at det kom en grusom lyd. Morro!

47. Rune Rudberg.. vi elsket sangen «Marita» om hun narkomane jenta.. sangen var så trist at jeg gråt..

48. Juniorklubben på Låven på Bommen, eller andre klubber for barn. Dans, godis og morro.

49. Å lage dans. Vi lagde korriografier, øvde inn dansene og hadde oppvisninger i klassen, på juniorklubben og for foreldre og kjente.. det må ha vært et mas for det påtvugne publikummet..

det så nok ikke HELT slik ut..

50. Passe barn eller hunder. Det var helt vanlig og gå og ringe på til naboen eller en ukjent familie og spørre om å få trille babyen deres. Tenk dere det nå! Hadde noen ringt på og spurt om det nå, så hadde vel politiet vært rett rundt hjørnet.

51. Å stå i telefonkiosken og bølleringe. Vi ringte MYE til kontakttelefonen. Vi turte ikke snakke med noen, bare lyttet for det meste..masse slibrige folk der. Haha..grose!

52. Røysene, Rødtangen og Holmsbu-sommerene med krabbefisking, leting etter skjell, fisking, sommervenner, bading, båtturer. Man skulle vært barn for alltid!

53. Å kunne synes en konsert var morro som egentlig jo var ræva.. jeg koste meg GLUGG I HJEL på Vazzelina Billopphøggers. Var ikke flau et sekund!!

54. Å glede seg så fælt til julegavene at man var helt dårlig. Farfar skulle ALLTID late som han skulle ta oppvasken først – og den var stor! Jeg var omtrent på gråten hver gang. Men O`lykke da jeg skjønte hver julaften at han bare tulla:-)

55. Minnebøker. De har jeg spart på og leser i de når jeg har lyst. Veldig stas! Jeg likte spesielt godt slike skoledagbøker. Jeg likte best og skrive i andres tror jeg.. jeg liker å skrive!

56. Slåball – jeg løp alltid sakte.. men det var morro, jeg ble truffet og jeg måtte vel slå..

57. Stolleken – man hadde en rekke med stoler, en mer enn deltagerne, og en og en røk ut En og en stol ble tatt bort. Den som stod igjen vant.

58. Svømmeknappen – man måtte svømme så så langt og fort for å kunne kalle seg en svømmer

59. Skrubbsår. Vi tryna og slo oss hele tiden, men overlevde. Jeg husker jeg stupte over styret på tohjulssykkelen min og gikk RETT PÅ TRYNET, dvs på haka. Jeg blødde og jeg skrek så alle naboene kom ut og tittet.. de trodde vel noen hadde omkommet. Det føltes sånn. Måtte spise banan og suppe i flere uker etterpå..

60. Klatring i trær. Og bygging av hytter i trær. Vi kunne holde på i dagesvis. Og de voksne hjalp oss, så de ble riktig fine.

61. Spise gelè rett fra pakningen. Det ble jo som bruspulver. Nam nam nam!!

62. Rubix CubeSe bildet i full størrelsesjelden jeg fikk det til, men har den fortsatt, og skal prøve en dag jeg er tålmodig.

63. Markjordbær, bringebær, blåbær og tyttebær. Vi var ofte på tur og plukket. Vi brukte sånn bærplukker. Mamma lagde syltetøy og saft. Og vi lagde strå med bær på.

64. Blomsterkranser på St.Hans eller ellers på sommeren.

65. Popcorn poppa fra BÅNN, ikke micropop! Mamman poppa det omtrent hver lørdag. Nammers!

66. Teltturer i hagen – det var som å dra laaaangt bort på tur det. Tok med oss kassetter, bøker og blader ut og latet som vi var på camping.

67. Bøker jeg leste: Bobseybarna, Gullhår, Teskjeekjerringa, Nancy Drew, Hardyguttene+++ Herlig enkel litteratur! Husker jeg var LIVREDD da jeg leste Nancy Drew og det mosegrodde huset. Den skulle jeg likt å lese igjen, for å se om den var så skummel. Helt sikkert ikke!

7-3424  Lott 'Bobseybarna'  - 9 bøker.FRØKEN DETEKTIV OG DET MOSEGRODDE HUSET - Nr. 22

68. Starlet – det beste jentebladet i verden. Jeg digga «Kjære Nina»-spalten. Den var SÅ spennende. Folk spurte om alt mulig, fra «Kan jeg bli gravid av å kysse» til «Er det normalt å ikke ha mensen når man er 11 år» osv.. Horoskop og testene var også en hit. Herremin jeg elsket å være ung på 80-tallet.

STARLET Nr 15 - 1987.

69. Dynastiet og Falcon Crest en gang i uka var høydepunktet på tv-skjermen. Alexis var SKUMMEL og Krystle var den skjønneste! Cat-fighten er jo en scene man ikke glemmer!

70. Walkman! Jeg følte meg som den kuleste i gata med den gule walkmanen min med den tøffeste musikken i verden. Dvs Wham, Glenn Medeiros, Duran Duran, Bobbysocks , Jason Donovan ogLimahl..

71. On the aaaair – programmet man kunne ringe inn til og ønske musikk og hilse til venner. Husker ikke helt om det var en egen kanal..men mulig det var Sky Channel? Noen som husker? Var det samme kanalen som Pat Sharp?

Å han var den kjekkeste, var han ikke!?

72. Ti skuddet. Herlig. Vi var der med ungdomsskolen en gang. Vi fikk sånne til å trykke på og stemme på låtene i salen. Jeg husker også jeg tok opp ti i skuddet fra radioen. Sangene ble ALLTID avbrutt av at de pratet innimellom sangene og applausen  på slutten. Det var litt av sjarmen! Programleder: Vidar Lønn Arnesen.

73. Muldvarpen – den tsjekkiske tegnefilmen. Den søte lille, rare Muldvarpen.

74. Bladet Bamse – verdens sterkeste Bjørn. Jeg gledet meg til bladene hver gang. Siste nummeret kom ut i 2009. Jeg leste det bare på 80tallet.Ikke legg ned Bamse - verdens sterkeste bjørn!

75. Lakriskonkurranse. Lakrissnøre med en seigmann i enden. Målet var og få snurret snøret opp med tungen/munnen, uten å bruke hendene. Dette var jeg litt god i! Kjenner vi må ha en 80tallsbarnelekefest snart!

76. Juletrefestene. Spesielt de på jobben til mamman min. Godteripose av nissen, julesanger, gå rundt treet, leke.

77. Å fange gresshopper. Jeg og venninna mi var helt hekta på dette. Jeg var livredd de store grønne selvsagt, men vi fanget de også. Husker vi slapp mange inn i huset til mora hennes.. hun holdt på å falle om stakkars.. unnskyld Kjerstin!!

78. Commondore 64. Jeg hadde det aldri, men venninna mi hadde det. Det var kjempegøy. Datamaskiner var forresten bare til å spille på!

79. Blossom, Punky, Borgen Skole, Forelska 87, Alf, Tøydukke Anna og alle de andre morsomme seriene. Punky var den tøffeste jenta!

-Rett inn på amazon.co.uk – de to seriene er kommet på dvd! MÅ KJØPE!!

80. Bamsen Mon chi chi. Jeg elsket min, de var de søteste i verden! Og andre populære leker, som My Little Pony, Barbie, Cindy, Popples, og de damefigurene som man bygde utenpå hverandre, som jeg pokker ikke husker hva heter.. er det noen som husker hva de kalles? Helt like figurer i mindre og mindre størrelse som settes utenpå hverandre.. fant et bilde av de. Det er det første bildet:

popples.jpg image by skystarless

81. Diverse godis fra barndommen: Rosa Panter-brusen, svart Hubba Bubba, TOY, sjokoladen relax, sjokoladen 5minutt, Bug, Riegelsjokoladen, Ananasbrusen, Donaldtyggisen ( den var helt jævlig hard! ), og alle de andre vonde tyggisene med klistremerker i..

Brukeropplastet bildeRosa panter farge

82. Rockeringen. Vi hadde alle en rockering. Vurderer igjen å kjøpe en. Det måtte da være bra trim?!?

83. Skolesekken gjerne av Sky. Jeg hadde blå, kul skysekk, som jeg skrev alt mulig på og hang forskjellige ting på. Blant annet en smokk..

84. Klistremerkebøker. Jeg hadde Barbiebok og New Kids-bok.. ( jada jeg var hjernevasket ).

85. Glansbilder. De fineste var de som så gamle ut, og de med glitter på. Tror det gikk mang en løgn om hvilke som var eldst under byttinger..

86. Når vi lekte politi og røver – med kruttlappistol!

87. At det var helt greit å røyke i bilen med barn i! Rart vi ble bilsyke? Neppe!

88. Skrivemaskin-timene på ungdomsskolen. Ikke noe datatimer her nei. Og jeg synes jeg virkelig var en moderne ungdom som fikk delta!

89. Det var kult å gå med nedbrettede gummistøvler. De skulle være hvite med blått inni. Og på de skrev vi alt mulig «I Love Ole» etc.. haha.. uff for en trend!

90. Vi samlet på passbilder. Når vi tok bilde på skolen, byttet vi med alle vi kunne. Det var IN å ta bilde i fotoautomaten på SPARELAND ( som i dag heter Buskerud Storsenter )

91. Språkreise! Det var en slager. Synd jeg aldri fikk lov og dra da!

92. Vi tok opp på kassetter og lagde «radioprogrammer» eller lagde kassetter til hverandre som vi bare snakket på. Det var hakket kulere enn å få brev.

93. Vi joja! Jojoen kommer vel igjen om noen år, den pleier jo det. Vi triksa og rula gata.

94. Stein Lillevolden var den mest kriminelle vi visste om.. det var tider!

Han holder ut!

95. Plagget Body! Herregud, jeg kan ikke idag tenke meg noe styggere.. men det var helt IN på 80tallet. Jeg hadde min body på 9.klasse-bildet og med permanent. «Hey how are u doin`..»

kan ikke tro jeg gikk med dette..

96. Vi lekte voksne med sjokoladerøyk, husker dere det? Tenk å selge det til barn idag. Det hadde nok vært HELT FEIL.

97. Vi satt faktisk og så på «Trim for eldre».. da har du EN Tv-kanal!

98. Jeg samlet på servietter. Faktisk. Mamma tok med servietter fra land og strand, kriker og kroker. Jeg har de ennå under hemsen min, har ikke hjerte til å kaste de. Men jeg lurer på om de ikke går med i neste opprydning..tror jeg må ha minst 2000 (!!).

99. Det var helt vanlig å ha et solarium hjemme. Det lyste blått i vinduene til naboene.

100. Vi samlet på viskelær med LUKT. I alle varianter.

Herremin, nå har jeg kosa meg i noen timer. Håper dere kjenner igjen masse av dette. Kom gjerne med ting jeg har glemt. Jeg kunne nok ha holdt på en stund til. Og beklager om det ble veldig mye 80talls her, jeg er da tross alt et barn av 80tallet!

Om listegal77

Jente på 33 år som liker å skrive lister - på alt! Og det er det jeg kommer til å gjøre på denne bloggen. Også liker jeg Beth Hart VELDIG!
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

13 svar til 100 minner fra barndommen

  1. Karianne sier:

    Hehehe… – Mange gode minner her, kjenner jeg! 🙂 Litt skuffa for at ikke MINE bursdager var de beste så klart… 😦 Men husker spesielt Hanna sine jeg også, må innrømmes. Ser at du har glemt å nevne «å ta opp på kassett» som et punkt her. Hvor gøy var ikke det? Hehe…

    De russiske dukkene man stabler inni hverandre heter Babushka-dokker, tror jeg. (Litt ustikker på stavemåten..)

    Og bare for å gni det inn: JEG var på språkreise!! 😉

    • listegal77 sier:

      Punkt 1: MINE bursdager var heller ikke med på de kule.. hehe.. husker spesielt de to. Dine var sikkert MYE morsommere enn mine da uansett :-)Stemmer, ta opp på kassett ja, KATTA MI HAR SÅ VONDT I RÆVA!! Men jeg var med deg HJEM da og leika!! Det var morro:-)Språkreise suger… !
      Takk for de russiske dukkene, det lette jeg vel og lenge etter! 🙂

  2. veronica365 sier:

    åååå!!! Gjett om jeg koste meg nå!! Leste faktisk ekstra saaaaaaaakte! Jeg husker i tillegg; DONKEY KONG!!! – ønsker meg seriøst en enda! Baby-dokkene, ludo- og andre brettspill. Eller Yatzi! Lurer på om ikke egentlig folk driver med det enda. 4 på rad var også noe. Eller; strekkbuksene!! MED PRESS ELLER?? hjelp! OG Husker du de fluffye hårstrikkene?? de som var sånn frotè? OH MY GOD! Striper på tvers på alt av klær! – det er plutselig ulovlig liksom?! Plakater på veggen, mokasiner og basket sko, VIDEO-spiller`n.. Hæhæhæ!!! Jeg kunne også holdt på en eeevighet!!! Drit kul blogg!!

    • listegal77 sier:

      Haha du husker mye! Hårstrikkene og tuppert pannelugg var en hit! Og leggvarmere! Mokasiner og seilersko:-)) Herlige tid!! :-)Takk for lesing. Har prøvd å pinge, men skjønner ikke ping..!

  3. kris sier:

    Oi. Jeg tror kanskje at det er det fineste jeg har lest på internetten noen gang, faktisk. Fine lissin. 🙂

    By the way – Min mamma brukte å gå rundt med blondevest og PERLESLIPS.
    Rart jeg har blitt skada.

  4. helene sier:

    JEG ELSKER GODTERI MEN KJØPER ALDRI GODTERI PÅ NETTET

  5. hahaha!! FANTASTISK ;D;D

  6. Mie sier:

    Hei,

    landet tilfeldig innom bloggen din på søk etter gamle minner, for en herlig liste 😀 Hvis du fremdeles er i det nostalgiske hjørnet kan jeg foreslå at du titter innom Mies Tidsmaskin, tipper du kommer til å finne mye du kjenner deg igjen i! 🙂

  7. Tobias sier:

    Efterlyser BALL-trøjen. Er den til salg?

Legg igjen en kommentar